2009. november 1., vasárnap

Paradicsom chutney

Indiai éttermekbe járva általában nem vagyok elájulva az ottani ételektől, már kezdtem leírni az indiait. De a barátnőm elvégzett egy indiai főzőtanfolyamot, és rittyentett nekünk pár autentikus ételt. Csináltunk együtt ghee-t, tisztított vajat, purit (indiai kenyérféle - egy a sok közül), és paradicsom chutneyt, ebbe tunkoltuk a friss purit. Na, ekkor teljesen összezavarodtam, hogy én most szeretem-e az indiait vagy sem.
Aztán a napokban a kezembe került itthon egy currys szakácskönyv, indiai ételekkel is, elkezdtem nézegetni, és rájöttem, hogy ezek az indiai étkek egészen egyszerűek, csak a fűszerezés a titkuk.
Aztán felrémlett a paradicsom chutney ízének emléke, és muszáj volt csinálnom. Remek lett, azóta is csak azt enném, tunkoljuk is naan-nal.
A recept:
Hozzávalók:
8 érett paradicsom
4 evőkanál víz - én ezt kihagytam, mert rengeteg levet engedett a paradicsom.
2 evőkanál ghí vagy növényi olaj
2 kávéskanál fekete mustármag - én barnával csináltam...
2-3 finomra vágott erős zöldpaprika - egyet használtam csak fel, az is eszméletlen erős volt.
1 kávéskanál római kömény
2 kávéskanál őrölt koriander
1 evőkanál finomra reszelt friss gyömbér
1 csipetnyi hing - ezt kihagytam.
1 evőkanál garam masala
1 kávéskanál só
4 evőkanál cukor.

A paradicsomokat forró vízbe tettem, hogy könnyebben lehúzzam a héjukat, majd felszeltem és összeturmixoltam.
Wokban kipattogtattam a mustármagot ghee-n, egy idő után muszáj volt lefedni, annyira pattogott, ezek után tegyük bele a köményt, korriandert és a frissen reszelt gyömbért, és kicsit pirítsuk. Hozzáadjuk az erőspaprikát, és azzal is pirítjuk egy keveset. Aztán a paradicsomot, megsózzuk, összekeverjük, majd fedő nélkül 20-30 percig hagyjuk főni. Utána hozzáadjuk a cukrot, és öt percig nagy lángon forraljuk, míg sűrű nem lesz a szósz. Nekem ez egy kicsit tovább tartott. Végül hozzákeverjük a garam masalát.
Lehet hozzá purit sütni:
Teljes kiörlésű búza lisztből kb fél kg. Sót teszünk bele, és összekeverjük meleg vízzel. Forró gheeben vagy olajba kisütjük, és amint feljön a ghee tetejére, azonnal le kell nyomni valamivel, levegős lesz és felpuffad, főleg, ha forró olajat kanalazunk a tetejére.

A chutney-hoz mazsolás kurkumás basmati rizst - úgy nevezett fűszeres rizst - biriani-t csináltam (bele: fokhagyma, kurkuma, gyömbér, kardamom, szegfűszeg, garam masala).

Nincsenek megjegyzések: